Затворете

Забравена парола?

Forbes България x KWIAT

В неделя в средата на юли 2022 г. Павел Цветков е седнал на го­лямата маса в елегантния си офис в „Ло­зенец“ и преглежда чертежите на няколко модела слънчеви очила от новата колекция на KWIAT за 2023 г. Носи тесни дизайнер­ски диоптрични очила без рамка в горна­та част, за да вижда добре и над стъкло­то. Малко хора знаят за това удобство, с което той е запознат, след като 30 години продава и произвежда очила.

Още трима дизайнери преглеждат с него модел по модел, преди да потвърдят по­ръчката към фабриката в Хонконг, която ще ги сглобява. Финалните огледи винаги се правят в почивен ден или след работ­но време, когато в офиса настава тишина. През останалото време е доста оживено. Компанията има представители и дистрибутори във всички страни в Източна Евро­па и Гърция и над 2000 точки на продажба и телефоните постоянно звънят.

2022 г. се очертава да е рекордна с 30% ръст в приходите, които може да надми­нат 2.5 млн. лв., и Цветков е обзет от ам­бицията да се постигне максимумът. „На­правихме доста успешна колекция, пуснахме повече модели, отколкото други компании, показахме ги много преди всички останали и това ни донесе успех“, казва той.

По негови думи KWIAT произвежда очила от високо качество, както най-добрите марки, но на значително по-достъп­на цена. Той смята, че големите брандове, които имат спад в продажбите през по­следните години, са започнали да използват по-евтини материали, тъй като акционе­рите искат резултати, а мениджърите на­маляват разходите за производство.

Преди време, в разгара на финансовата криза, KWIAT също пуска колекция в по-ни­сък ценови клас, повлияна от клиентите, които искат по-евтин продукт, след което Цветков си казва, че никога повече няма да го направи: „Спечелихме пари, от евти­ното се печели страшно много, но имахме много рекламации. Ние обаче сме семейна компания с ценности и искам нашите очила да ги носят моите родители и моите деца, близки и приятели.“

Кризите за него се явяват учител и дви­гател. През 2020 г., когато всички светов­ни международни изложения са отменени заради пандемията и ловът на нови клиен­ти става невъзможен, той преосмисля из­цяло концепция за пазара. До този момент KWIAT хаотично участва на голям брой из­ложения, което гълта много разходи за ор­ганизация и скъпи щандове. В желанието да обхване повече пазари компанията инвес­тира в големи колекции, понякога с твърде странни модели изцяло дизайнерски, което води до излишно разхищение на средства и човешки ресурс без доказан резултат.

Вместо да се разпилява в търсене на мащаб, Цветков решава да се концентри­ра върху клиентите, като им предложи по-голямо портфолио с класически стил­ни модели, съобразени с предпочитанията на пазарите. В същото време той следи, че големите брандове имат затруднения с доставките и правят много по-малки ко­лекции, и смята, че KWIAT като малка компания с 20 души, може да покаже по-голяма и по-интересна колекция, което ще ѝ помогне да разшири позициите си. В допъл­нение стимулира търговците с бонус – про­цент от ръста, и инвестира в обучения как да предлагат по-добре новите модели.

Павел Цветков също е започ­нал бизнеса си като търговец на очила през 1991 г. Бил е студент по външна търговия в Познан, Полша, когато негов приятел му дава идея да се внасят очила от Полша.

В сметката си има 1000 долара, припече­лени от посредничество при износ на дини от България, Македония и Гърция за Полша, и всичките ги влага в стока. В това време баща му регистрира фирма в България под името KWIAT. На полски означава „цвете“. Майката на Павел е полякиня, а в превод фамилията Цветкови е Kwiatkowski. Синът взема жигулата на баща си и обикаля стра­ната да продава очила на магазините за оптика, които иначе пазаруват от централен склад. След това зарежда отново и отново. Бизнесът му се разраства и той започва да посещава изложенията в Ита­лия и Испания за нова стока. В момента, в който на пазара се появяват други вноси­тели, през 1998 г., Цветков взема предста­вителството на няколко световни марки – Roccobarocco, Carolina Herrera, Paco Rabanne и Lamborghini, за по-специални клиенти. изработка на уеб сайт Моделите подбира по вкуса на българския клиент – в черно и кафяво за мъжете и класически големи очила в няколко цвята за жените. Само че този подбор не става толкова лесно, защото модните брандове предлагат предимно цветни очила, какви­то носят в Италия. А и българските мъже са с големи глави и очила, произведени за италианци и испанци с по-малки глави, ги правят да изглеждат нелепо.

Щом не се намират подходящи модели за регионалния пазар, значи може да ги про­изведем, казва той на съпругата си Едита, която е полякиня, и заедно решават да съз­дадат собствен бранд очила. Има и още ня­колко причини, които карат семейството да действа смело и решително, без да се страхува от големите брандове със 70-го­дишна история, които имат стотици ми­лиони долари за маркетинг.

Някои италиански партньори, с които KWIAT има ексклузивни договори за нови­те колекции, продават на друга българска фирма старите модели на по-ниска цена, с което подбиват пазара. „Те можеха да про­дават старите си модели в Африка и да са коректни, но не го направиха“, казва Павел Цветков, раздразнен от некоректното от­ношение. – Нашите аутлети отиват в Ни­герия и Того, където търсят по-евтини очила, без значение на марката. Не разва­ляме пазара на дистрибуторите.“

Освен това „италианците обичат да сменят дистрибуторите“, ако някой им обещае повече оборот, независимо дали е компания от бранша или просто някой, който има повече средства. „Става така, че ние си даваме сърцето в този бизнес, по­пуляризираме чуждия бранд за наша сметка и в един момент ни го отнемат“, допълва той. Семейството вярва, че сред асовете винаги може да се намери място за малка и гъвкава компания от България.

Проблемът е, че нямат пред­става как се правят очила. В това отношение се доверя­ват на приятели, които ги насочват към дизайнери от клъстера за очила Belluno край Венеция. (Италия държи една трета от световния пазар и е на първо място в производство­то на очила от висок клас.) Цветков им казва, че иска модели с по-голям размер, а реакцията е: „Павел, това никой няма да го носи.“ Налага се да обяснява, че той сами­ят е с по-широко лице и не му става нищо освен спортни модели. С готовите чертежи той отива във фабриките в Италия, за да му изработят моделите.

Първата колекция KWIAT излиза през 2003 г. с 45 позиции – слънчеви и диоптрич­ни очила. Сега са над 1000. Цветков няма търпение да я представи на най-добрия си клиент и остава като вцепенен, като чува: „Само това ли е? Като направите повече, елате пак.“ Обикновено предлага по 300 по­зиции. На други места също реагират на късата серия, но вземат моделите и бързо ги продават. KWIAT се позиционира в сре­ден клас очила за 90 лв., между оригинали за 150 лв. и ментета за по 50 лв., и има моде­ли за големи глави. Цветков остава удовлетворен, когато огромен мъж влиза в оп­тика в Хасково и иска очила като на Брус Уилис от рекламата на Police. Брус Уилис е с малка глава и моделът очевидно не му пасва. След това пробва подобен модел на KWIAT по-голям размер и си тръгва с него.

Набрал опит и знания в създаване на моден бранд очила, Цветков решава да съ­бере екип от дизайнери в София, с който да прави каквито модели иска и когато иска. Така не се налага да чака половин година за среща с дизайнерите в Италия и е свобо­ден да поръчва материали без тях. В ре­зултат процентът на неуспешните модели пада. Обяснението е, че когато работи с чужди екипи, те налагат своето виждане за нещата, без да се съобразяват с регио­налните особености, което води до пове­че неуспешни модели, докато дизайнерите в София ползват статистика кой цвят от кой модел се продава по-добре, в коя дър­жава и от кой търговец и се ориентират според търсенето.

Междувременно, докато навлиза в биз­неса, среща куп проблеми с фабриките в Италия, които често бавят поръчките и имат куп слабости в организацията. По­ръчва един цвят, идва друг. Опитите да работи с производители в Испания са още по-неуспешни. Там дори забравят да пус­нат поръчката. Като малък клиент от Източна Европа KWIAT е винаги на опаш­ката. Цветков проучва къде се сглобяват най-скъпите брандове и това го отвежда към седем фабрики в радиус 100 км от Хон­конг, с които работи в момента.

Постепенно през годините колекциите на KWIAT стават все по-добри и започват да изместват вносните модели в портфо­лиото на компанията. Един ден в офиса пристига търговец от Унгария да предлага очила. Като вижда българските модели, ре­шава да купи стока за 45 хил. евро, което за малка компания през 2006 г. са много пари. „Не бяхме мислили да продаваме очила в чужбина, но той откри за нас нова въз­можност“, споделя Цветков. В следващи­те години компанията се специализира в колекции за държавите от Източна Евро­па и развива дистрибуторска мрежа. Един­ствено Полша не е в листа заради предраз­съдъците на семейството, че не е добре да стане конкурент на фирмата, с която Цветков е започнал бизнеса в България и е научил много от тях. В крайна сметка „не всичко е пари“. Десет години по-къс­но Цветкови получават покана от бивши­те си партньори да се включат в местния пазар. „Полша е голяма страна, има място за всички, а ние знаем, че няма да направи нещо некоректно“, казват им те.

Като компания от модния бранш KWIAT участва на ло­калните изложения в Полша, Унгария, Румъния, Гърция и Москва, но истинския дебют на световната сцена прави през 2015 г. на най-големия форум MIDO в Милано. Нае­мът за щанд от 15 кв. м им струва колко­то един апартамент в София. В непосред­ствена близост са големите щандове на световните италиански марки, управлява­ни от опитни мениджъри, които знаят как да комуникират с големите дистрибутори. При KWIAT спират предимно от малки клиенти от Италия, Франция, Англия, но малцина се престрашават да направят по­ръчка от малката компания от България. Истински успех е, че сключват сделка с търговец от Италия, чийто дядо е българ­ски евреин. На следващите изложения в SILMO в Париж и OPTI в Мюнхен стрелят напосоки да видят къде може да се пробие. Френска компания прави поръчка, но щом получава фактурата с адрес София, я от­казва. „Разбирам ги. Нямаме традиции в индустрията с очилата“, казва Цветков.

Французите му дават съвет да регистрира фирмата в друга страна, но той не смята да се прави на американец или на ан­гличанин. KWIAT е единствената българ­ска компания за очила и няма желание да я представя като фирма от Сан Диего с офис за Европа в България, дори това да ограничава развитието ѝ. Смята, че ако някой има предразсъдъци, проблемът си е негов.

През 2017 г. KWIAT за пръв път изли­за на Vision Expo East в Ню Йорк, където сключва сделки с няколко местни дистри­бутори. „За САЩ ние сме Европа, но пък хората там масово не се интересуват от мода и търсят евтина стока“, казва Цвет­ков. В търсенето на клиенти той стига дори до Австралия, където „всички носят кръгли очила, прозрачни, еднотипни или като на Джак Никълсън и Джони Деп – су­першантави и цветни“. Кризата, породена от пандемията, обаче охлажда ентусиазма му да будува нощем в разговори с клиен­ти от далечни континенти. На този етап е непосилно да преследва мащаб на далеч­ни разстояния. По-разумното е да се кон­центрира върху това, което носи успех на KWIAT – а то е умението да произвежда малки партиди очила, които съчетават нови технологии и традиционни техники на ръчна изработка. В новите колекции ком­панията използва стъкла от най-високия клас А, материали от олекотена германска стомана с антиалергични и антибактери­ални покрития и биоразградима пластма­са, изработена от памук. Всичко това е в огромен плюс, когато целта е разширява­не на дистрибуторската мрежа в Европа и повече място на рафтовете в магазините за оптика.

Източник: Forbes България

Използваме „бисквитки“, за да персонализираме съдържанието и рекламите, да предоставяме функции на социалните медии и да анализираме трафика си. Също така споделяме информация за използването на нашия сайт с нашите партньори в социалните медии, рекламата и анализа. Виж още
Настройки на бисквитките
Приемам
Политика за поверителност и бисквитки
Поверителност и бисквитки
Име на бисквитка Активни
"КВЯТ“ ООД, операторът на сайта за онлайн търговия www.kwiat.bg (от тук нататък наричан „Операторът на сайта") предоставя на Потребителите на сайта правото да решат дали отнасящата се до тях информация да бъде предоставяна или не. Операторът на сайта уведомява, че не се събира автоматично никаква информация, с изключение на съдържащата се във файловете „бисквитки“. Файловете „бисквитки“ (или само „бисквитки“) са информационно-технологични данни, съхранявани в устройството на Потребителя на сайта и са предназначени за ползване на интернет страниците на сайтовете. Бисквитките обикновено съдържат името на интернет страницата, от която идват периодът на съхранение и уникален номер. Бисквитките се използват от Оператора на сайта за следните цели:
  1. Идентификация на влязъл в системата Потребител на сайта с цел показване на информация, адаптирана към интересите на Потребителя.
  2. Поддържане на механизмите, предназначени да предотвратяват злоупотреба със сайтовете, включително изтичане на информация.
  3. Статистически изследвания.
  4. Поддържане на сесията на Потребителя на сайта (след влизане в системата), благодарение на което не се налага Потребителят да вкарва своето потребителско име и парола във всяка подстраница на сайтовете.
  5. Предоставяне на рекламно съдържание на Потребителите, по-добре адаптирано към техните интереси.
  6. Изследване на предпочитанията на Потребителите – получаване на информация за езиковите и комуникационните предпочитания.
В повечето случаи програмата, използвана за браузване в интернет страници (интернет браузър), позволява съхраняване на „бисквитки" в устройството на Потребителя по подразбиране. Потребителите на сайта могат да променят настройките за "бисквитките" по всяко време чрез промяна на настройките на браузъра. Подробна информация за това дали и как се обработват "бисквитките" е налична в настройките на програмата (интернет браузъра). Операторът на сайта уведомява Потребителите, че изключването на опцията на браузъра за приемане на "бисквитки" може да затрудни ползването на сайта, а в краен случай дори да го направи невъзможно. Операторът на сайта уведомява, че "бисквитките" в устройството на Потребителя може да бъдат използвани от рекламодатели и партньори, които си сътрудничат с Оператора на сайта.
Запази настройките
Настройки на бисквитките
Щракнете отвън, за да скриете лентата за сравнение
Сравни
Top