В неделя в средата на юли 2022 г. Павел Цветков е седнал на голямата маса в елегантния си офис в „Лозенец“ и преглежда чертежите на няколко модела слънчеви очила от новата колекция на KWIAT за 2023 г. Носи тесни дизайнерски диоптрични очила без рамка в горната част, за да вижда добре и над стъклото. Малко хора знаят за това удобство, с което той е запознат, след като 30 години продава и произвежда очила.
Още трима дизайнери преглеждат с него модел по модел, преди да потвърдят поръчката към фабриката в Хонконг, която ще ги сглобява. Финалните огледи винаги се правят в почивен ден или след работно време, когато в офиса настава тишина. През останалото време е доста оживено. Компанията има представители и дистрибутори във всички страни в Източна Европа и Гърция и над 2000 точки на продажба и телефоните постоянно звънят.
2022 г. се очертава да е рекордна с 30% ръст в приходите, които може да надминат 2.5 млн. лв., и Цветков е обзет от амбицията да се постигне максимумът. „Направихме доста успешна колекция, пуснахме повече модели, отколкото други компании, показахме ги много преди всички останали и това ни донесе успех“, казва той.
По негови думи KWIAT произвежда очила от високо качество, както най-добрите марки, но на значително по-достъпна цена. Той смята, че големите брандове, които имат спад в продажбите през последните години, са започнали да използват по-евтини материали, тъй като акционерите искат резултати, а мениджърите намаляват разходите за производство.
Преди време, в разгара на финансовата криза, KWIAT също пуска колекция в по-нисък ценови клас, повлияна от клиентите, които искат по-евтин продукт, след което Цветков си казва, че никога повече няма да го направи: „Спечелихме пари, от евтиното се печели страшно много, но имахме много рекламации. Ние обаче сме семейна компания с ценности и искам нашите очила да ги носят моите родители и моите деца, близки и приятели.“
Кризите за него се явяват учител и двигател. През 2020 г., когато всички световни международни изложения са отменени заради пандемията и ловът на нови клиенти става невъзможен, той преосмисля изцяло концепция за пазара. До този момент KWIAT хаотично участва на голям брой изложения, което гълта много разходи за организация и скъпи щандове. В желанието да обхване повече пазари компанията инвестира в големи колекции, понякога с твърде странни модели изцяло дизайнерски, което води до излишно разхищение на средства и човешки ресурс без доказан резултат.
Вместо да се разпилява в търсене на мащаб, Цветков решава да се концентрира върху клиентите, като им предложи по-голямо портфолио с класически стилни модели, съобразени с предпочитанията на пазарите. В същото време той следи, че големите брандове имат затруднения с доставките и правят много по-малки колекции, и смята, че KWIAT като малка компания с 20 души, може да покаже по-голяма и по-интересна колекция, което ще ѝ помогне да разшири позициите си. В допълнение стимулира търговците с бонус – процент от ръста, и инвестира в обучения как да предлагат по-добре новите модели.
Павел Цветков също е започнал бизнеса си като търговец на очила през 1991 г. Бил е студент по външна търговия в Познан, Полша, когато негов приятел му дава идея да се внасят очила от Полша.
В сметката си има 1000 долара, припечелени от посредничество при износ на дини от България, Македония и Гърция за Полша, и всичките ги влага в стока. В това време баща му регистрира фирма в България под името KWIAT. На полски означава „цвете“. Майката на Павел е полякиня, а в превод фамилията Цветкови е Kwiatkowski. Синът взема жигулата на баща си и обикаля страната да продава очила на магазините за оптика, които иначе пазаруват от централен склад. След това зарежда отново и отново. Бизнесът му се разраства и той започва да посещава изложенията в Италия и Испания за нова стока. В момента, в който на пазара се появяват други вносители, през 1998 г., Цветков взема представителството на няколко световни марки – Roccobarocco, Carolina Herrera, Paco Rabanne и Lamborghini, за по-специални клиенти. изработка на уеб сайт Моделите подбира по вкуса на българския клиент – в черно и кафяво за мъжете и класически големи очила в няколко цвята за жените. Само че този подбор не става толкова лесно, защото модните брандове предлагат предимно цветни очила, каквито носят в Италия. А и българските мъже са с големи глави и очила, произведени за италианци и испанци с по-малки глави, ги правят да изглеждат нелепо.
Щом не се намират подходящи модели за регионалния пазар, значи може да ги произведем, казва той на съпругата си Едита, която е полякиня, и заедно решават да създадат собствен бранд очила. Има и още няколко причини, които карат семейството да действа смело и решително, без да се страхува от големите брандове със 70-годишна история, които имат стотици милиони долари за маркетинг.
Някои италиански партньори, с които KWIAT има ексклузивни договори за новите колекции, продават на друга българска фирма старите модели на по-ниска цена, с което подбиват пазара. „Те можеха да продават старите си модели в Африка и да са коректни, но не го направиха“, казва Павел Цветков, раздразнен от некоректното отношение. – Нашите аутлети отиват в Нигерия и Того, където търсят по-евтини очила, без значение на марката. Не разваляме пазара на дистрибуторите.“
Освен това „италианците обичат да сменят дистрибуторите“, ако някой им обещае повече оборот, независимо дали е компания от бранша или просто някой, който има повече средства. „Става така, че ние си даваме сърцето в този бизнес, популяризираме чуждия бранд за наша сметка и в един момент ни го отнемат“, допълва той. Семейството вярва, че сред асовете винаги може да се намери място за малка и гъвкава компания от България.
Проблемът е, че нямат представа как се правят очила. В това отношение се доверяват на приятели, които ги насочват към дизайнери от клъстера за очила Belluno край Венеция. (Италия държи една трета от световния пазар и е на първо място в производството на очила от висок клас.) Цветков им казва, че иска модели с по-голям размер, а реакцията е: „Павел, това никой няма да го носи.“ Налага се да обяснява, че той самият е с по-широко лице и не му става нищо освен спортни модели. С готовите чертежи той отива във фабриките в Италия, за да му изработят моделите.
Първата колекция KWIAT излиза през 2003 г. с 45 позиции – слънчеви и диоптрични очила. Сега са над 1000. Цветков няма търпение да я представи на най-добрия си клиент и остава като вцепенен, като чува: „Само това ли е? Като направите повече, елате пак.“ Обикновено предлага по 300 позиции. На други места също реагират на късата серия, но вземат моделите и бързо ги продават. KWIAT се позиционира в среден клас очила за 90 лв., между оригинали за 150 лв. и ментета за по 50 лв., и има модели за големи глави. Цветков остава удовлетворен, когато огромен мъж влиза в оптика в Хасково и иска очила като на Брус Уилис от рекламата на Police. Брус Уилис е с малка глава и моделът очевидно не му пасва. След това пробва подобен модел на KWIAT по-голям размер и си тръгва с него.
Набрал опит и знания в създаване на моден бранд очила, Цветков решава да събере екип от дизайнери в София, с който да прави каквито модели иска и когато иска. Така не се налага да чака половин година за среща с дизайнерите в Италия и е свободен да поръчва материали без тях. В резултат процентът на неуспешните модели пада. Обяснението е, че когато работи с чужди екипи, те налагат своето виждане за нещата, без да се съобразяват с регионалните особености, което води до повече неуспешни модели, докато дизайнерите в София ползват статистика кой цвят от кой модел се продава по-добре, в коя държава и от кой търговец и се ориентират според търсенето.
Междувременно, докато навлиза в бизнеса, среща куп проблеми с фабриките в Италия, които често бавят поръчките и имат куп слабости в организацията. Поръчва един цвят, идва друг. Опитите да работи с производители в Испания са още по-неуспешни. Там дори забравят да пуснат поръчката. Като малък клиент от Източна Европа KWIAT е винаги на опашката. Цветков проучва къде се сглобяват най-скъпите брандове и това го отвежда към седем фабрики в радиус 100 км от Хонконг, с които работи в момента.
Постепенно през годините колекциите на KWIAT стават все по-добри и започват да изместват вносните модели в портфолиото на компанията. Един ден в офиса пристига търговец от Унгария да предлага очила. Като вижда българските модели, решава да купи стока за 45 хил. евро, което за малка компания през 2006 г. са много пари. „Не бяхме мислили да продаваме очила в чужбина, но той откри за нас нова възможност“, споделя Цветков. В следващите години компанията се специализира в колекции за държавите от Източна Европа и развива дистрибуторска мрежа. Единствено Полша не е в листа заради предразсъдъците на семейството, че не е добре да стане конкурент на фирмата, с която Цветков е започнал бизнеса в България и е научил много от тях. В крайна сметка „не всичко е пари“. Десет години по-късно Цветкови получават покана от бившите си партньори да се включат в местния пазар. „Полша е голяма страна, има място за всички, а ние знаем, че няма да направи нещо некоректно“, казват им те.
Като компания от модния бранш KWIAT участва на локалните изложения в Полша, Унгария, Румъния, Гърция и Москва, но истинския дебют на световната сцена прави през 2015 г. на най-големия форум MIDO в Милано. Наемът за щанд от 15 кв. м им струва колкото един апартамент в София. В непосредствена близост са големите щандове на световните италиански марки, управлявани от опитни мениджъри, които знаят как да комуникират с големите дистрибутори. При KWIAT спират предимно от малки клиенти от Италия, Франция, Англия, но малцина се престрашават да направят поръчка от малката компания от България. Истински успех е, че сключват сделка с търговец от Италия, чийто дядо е български евреин. На следващите изложения в SILMO в Париж и OPTI в Мюнхен стрелят напосоки да видят къде може да се пробие. Френска компания прави поръчка, но щом получава фактурата с адрес София, я отказва. „Разбирам ги. Нямаме традиции в индустрията с очилата“, казва Цветков.
Французите му дават съвет да регистрира фирмата в друга страна, но той не смята да се прави на американец или на англичанин. KWIAT е единствената българска компания за очила и няма желание да я представя като фирма от Сан Диего с офис за Европа в България, дори това да ограничава развитието ѝ. Смята, че ако някой има предразсъдъци, проблемът си е негов.
През 2017 г. KWIAT за пръв път излиза на Vision Expo East в Ню Йорк, където сключва сделки с няколко местни дистрибутори. „За САЩ ние сме Европа, но пък хората там масово не се интересуват от мода и търсят евтина стока“, казва Цветков. В търсенето на клиенти той стига дори до Австралия, където „всички носят кръгли очила, прозрачни, еднотипни или като на Джак Никълсън и Джони Деп – супершантави и цветни“. Кризата, породена от пандемията, обаче охлажда ентусиазма му да будува нощем в разговори с клиенти от далечни континенти. На този етап е непосилно да преследва мащаб на далечни разстояния. По-разумното е да се концентрира върху това, което носи успех на KWIAT – а то е умението да произвежда малки партиди очила, които съчетават нови технологии и традиционни техники на ръчна изработка. В новите колекции компанията използва стъкла от най-високия клас А, материали от олекотена германска стомана с антиалергични и антибактериални покрития и биоразградима пластмаса, изработена от памук. Всичко това е в огромен плюс, когато целта е разширяване на дистрибуторската мрежа в Европа и повече място на рафтовете в магазините за оптика.
Източник: Forbes България