Шофьорите не знаят, че не виждат

Данните на оптическите клиники показват, че около 10 % от шофьорите над 40 годишна възраст са без необходимата им диагноза или корекция на зрението. При шофиорите над 60 годишна възраст този процент се покачва до 20.

Данните на оптическите клиники показват, че около 10 % от шофьорите над 40 годишна възраст са без необходимата им диагноза или корекция на зрението. При шофьорите над 60 годишна възраст този процент се покачва до 20. Около 90% от реакциите на шофьорите се основават на тяхната визуална представа. Доброто виждане и правилното възприемане на цветовете са необходимите условия за безопасно шофиране. Пациентите често не осъзнават, че с течение на времето започват да виждат по-слабо. Този процес се развива бавно, обикновено и на двете очи, а организмът се адаптира към по-слабото зрение. В повечето случаи промените настъпващи в окото идват с годините и могат да се диагностицират при очен преглед. Взимайки предвид получаването на безсрочни шофьорски книжки, които са получени на младини, по-възрастните шофьори не чувстват нужда за специализиран очен преглед. Освен отслабването на зрението, над 40 годишна възраст все повече започват да пречат заслепителните светлини на другите автомобили, и възприятието на окото намалява. Особено внимание трябва да обръщат не само хора носещи очила (с дефекти на зрението късогледство, далекогледство и астигматизъм). Проблеми при шофиране създават също и различните болести на очите, като перде, макулна дегенерация свързана със стареене на окото и глаукома. Първите две заболявания увреждат способността за виждане, а глаукомата ограничава зрителното поле на шофьора, което се отразява на безопастността при шофиране. Много шофьори шофират без очила, въпреки открития диоптър. В Полша, когато по този повод притежаваме срочно свидетелство за управление на МПС и сме спрени от полицията за проверка, можем да получим глоба в размер на 500 злоти (250лв.), че не носим очила. Такова лице създава много голяма заплаха в пътното движение, затова, когато бъде спряно от полицията, ще бъде третирано като водач без шофьорска книжка. Също така, струва си да се знае, че в свидетелството за управление на МПС в Полша е вписан код, един за лице, допуснато да шофира с очила (01.01), а друг за шофиране с контактни лещи (01.02). И това не е без значение. За полицията, вписването с очила означава, че лицето, имащо код 01.01, шофиращо с лещи, нарушава закона и обратното. Може да се използва също така и трети код, който позволява шофиране с очила или лещи (01.06) и си струва да се погрижим за такова вписване.

Нещо повече, в някои държави от Европейския съюз, полицаите могат да наредят на шофьора да прочете текст, проверявайки по този начин неговата острота на зрение, а в Австрия, Испания, Германия и Словакия е задължително в автомобила шофьорът да има резервен чифт очила.