Данните на оптическите клиники показват, че около 10 % от шофьорите над 40 годишна възраст са без необходимата им диагноза или корекция на зрението. При шофьорите над 60 годишна възраст този процент се покачва до 20. Около 90% от реакциите на шофьорите се основават на тяхната визуална представа. Доброто виждане и правилното възприемане на цветовете са необходимите условия за безопасно шофиране. Пациентите често не осъзнават, че с течение на времето започват да виждат по-слабо. Този процес се развива бавно, обикновено и на двете очи, а организмът се адаптира към по-слабото зрение. В повечето случаи промените настъпващи в окото идват с годините и могат да се диагностицират при очен преглед. Взимайки предвид получаването на безсрочни шофьорски книжки, които са получени на младини, по-възрастните шофьори не чувстват нужда за специализиран очен преглед. Освен отслабването на зрението, над 40 годишна възраст все повече започват да пречат заслепителните светлини на другите автомобили, и възприятието на окото намалява. Особено внимание трябва да обръщат не само хора носещи очила (с дефекти на зрението късогледство, далекогледство и астигматизъм). Проблеми при шофиране създават също и различните болести на очите, като перде, макулна дегенерация свързана със стареене на окото и глаукома. Първите две заболявания увреждат способността за виждане, а глаукомата ограничава зрителното поле на шофьора, което се отразява на безопастността при шофиране. Много шофьори шофират без очила, въпреки открития диоптър. В Полша, когато по този повод притежаваме срочно свидетелство за управление на МПС и сме спрени от полицията за проверка, можем да получим глоба в размер на 500 злоти (250лв.), че не носим очила. Такова лице създава много голяма заплаха в пътното движение, затова, когато бъде спряно от полицията, ще бъде третирано като водач без шофьорска книжка. Също така, струва си да се знае, че в свидетелството за управление на МПС в Полша е вписан код, един за лице, допуснато да шофира с очила (01.01), а друг за шофиране с контактни лещи (01.02). И това не е без значение. За полицията, вписването с очила означава, че лицето, имащо код 01.01, шофиращо с лещи, нарушава закона и обратното. Може да се използва също така и трети код, който позволява шофиране с очила или лещи (01.06) и си струва да се погрижим за такова вписване.
Шофьорите не знаят, че не виждат
Нещо повече, в някои държави от Европейския съюз, полицаите могат да наредят на шофьора да прочете текст, проверявайки по този начин неговата острота на зрение, а в Австрия, Испания, Германия и Словакия е задължително в автомобила шофьорът да има резервен чифт очила.