Уважаеми родители,
„Кампания за профилактика на детското зрение”, която обединява усилията на оптичния бранш и водещи институции, ще се проведе в цялата страна от 1 септември до 31 октомври 2016 г. Инициативата е на българската марка очила KWIAT и се реализира с подкрепата на Министерство на младежта и спорта, Министерство на образованието и науката и над 150 оптики и медицински центрове в България. Кампанията ще популяризира необходимостта от редовна профилактика на детското зрение и ще даде възможност на деца и младежи на възраст от 6 до 18 г. да преминат безплатен скрининг на очите в оптики в цялата страна, както и локални инциативи в различни точки на България, включващи безплатен скрининг и изпращане на екипи от специалисти. Целта на скрининга е да бъдат идентифицирани децата, които имат някакъв проблем със зрението и те навреме да бъдат насочени за преглед при офталмолог.
Обърнете внимание на зрението на вашето дете – то е безценно!
Задължително веднъж годишно правете очен скрининг или преглед при офталмолог.
Доброто зрение е изключително важно за правилното развитие на всяко дете. Освен корекция на зрението, ако е необходима, очният специалист може да открие редица заболявания. Тяхното установяване навреме, би могло да спаси зрението и дори здравето на Вашето дете.
Кампанията се провежда за четвърта поредна година и предвижда да достигне до над 2000 училища в страната чрез 28 Регионални инспекторати по образованието. Петте най-големи спортни федерации в България (Федрация по борба; Федрация по Спортна гимнастика; Федерция по художественна гимнастика; Федерация по лека атлетика; Федерация по баскетбол и Федерация по волейбол) ще разпространяват информционни материали за кампанията в около 350 спортни съоражения на територията на цялата страна. Лице на кампанията е Олимпийският медалист и четирикратен световен шампион Йордан Йовчев. Известни личности от различни сфери – музика, спорт, медии и др. заедно със своите деца ще бъдат ангажирани като посланици на кампанията и предстои да бъдат обявени. Те ще заявят отговорното си отношение към детското зрение, като участват в специално събитие – ревю с очила, планирано за 11 Октомври в София.
В рамките на кампанията ще бъде разпространена полезна информация, включително тревожните сигнали, които родители и учители е добре да следят, както и съвети за грижата към очите от най-ранна детска възраст. Често децата много успешно прикриват различни зрителни дефицити (те самите не знаят, че не виждат добре) и в училищна възраст тези състояния биват тълкувани нерядко погрешно като недостиг на внимание, свръхактивност, неспособност за учене и др. Г-н Павел Цветков, управител на KWIAT, в качеството си на специалист в оптичния бранш и инициатор на кампанията, обръща внимание на това, че: „Редица заболявания на очите могат да бъдат коригирани, ако се открият навреме, но с напредване на възрастта възможностите за корекции намаляват и изчезват. Затова профилактиката на детското зрение е изключително важна и ролята на родителите е от първостепенно значение.” Г-н Цветков подчертава също, че в грижата за очното здраве е необходимо добро сътрудничество между офталмолози (диагностицират и лекуват очните болести), оптометристи (специалисти от сферата на първичното здравеопазване) и оптици (помагат за правилния избор на очила). Широко разпространено е мнението на специалистите в грижата за очното здраве, според които проблемите със зрението при децата ще стават все по-актуални предвид сериозното навлизане на новите технологии във всекидневните занимания, свързани с учене и свободно време при деца и младежи.
В рамките на кампанията е предвидена специална анкета (съгласувана със специалисти – офталмолог, оптометрист и оптик), която да бъде попълвана от родители онлайн на адрес: www.kwiat.bg и в оптиките, където се извършва безплатен очен скрининг. В резултат от кампанията, освен реално установените проблеми със зрението при конкретни деца, ще бъде събрана важна информация за състоянието на зрението на децата в предучилищна и училищна възраст. Такава актуална информация към настоящия момент липсва.
Безплатният очен скрининг по време на кампанията ще се извършва с авторефрактометър, който позволява обективно изследване на рефракцията (пречупвателна сила) на оптичните среди на окото – роговица и леща. Авторефрактометрията дава общата пречупвателна сила на окото в диоптри и помага при изписването на очила. Скринингът с авторефрактометър позволява добра предварителна оценка на зрителната острота и е подходящ за деца в училищна възраст. Децата, при които този тест за обективна рефракция покаже отклонения от нормата, е много вероятно да имат нужда от корекция на зрението. За тях ще бъде препоръчано да посетят офталмолог за обстоен преглед. Терминът скрининг означава пресяване и именно това е неговата същност – чрез тестове, осигурени за всички, които биха могли да бъдат в риск от развиване на дадено заболяване, да се определят онези с по-висок риск и да им се предложи допълнителна информация, доуточняващи изследвания и ако е необходимо, лечение.
Съгласно дефиницията на Световната здравна организация (СЗО), „Скрининг е (предполагаемо) откриване на непроявена болест чрез тестове и процедури, които могат да се приложат бързо. За да бъде успешен, скринингът трябва да е организиран, да обхваща значителна част от здравите хора в определена възраст, които биха могли да са в риск и да осигурява равен достъп и равномерен обхват на всички, подлежащи на даден скринингов тест.”
Моля, попълнете анкетата за очното здраве на Вашето дете »
Старт на кампанията: 01 септември 2016
Край на кампанията: 31 октомври 2016
* Скринингът на зрението ще бъде извършен в рамките на работното време на оптиките и преглеждащия специалист, след предварително записан час и ако възрастта и поведението на детето го позволяват.